Морально-патріотичне виховання учнів у сім’ї та школі
Доброго дня шановні батьки, вчителі, всі присутні у залі.
Морально-патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується (В.О. Сухомлинський).
Морально-патріотичне виховання це виховна діяльність, спрямована на формування в учнів почуття патріотизму, тобто доброго відношення до Батьківщини та до представників спільних культури або країни. Таке виховання включає розвиток любові до Батьківщини, національної самосвідомості й гідності; дбайливе ставлення до рідної мови, культури, традицій; відповідальність за природу рідної країни; потребу зробити свій внесок у долю Батьківщини; інтерес до міжнаціонального спілкування; прагнення праці на благо рідної країни, її народу. Має застосовування як у сім'ї та школі, так і в державних і громадських організаціях, засновуючись на впевненості в позитивному ефекті такого ж відношення. В основі будь-якого суспільства лежить система цілей, яка виробляється на основі культури суспільства і системи цінностей цього суспільства.
Особливо у теперішній неспокійний час, коли на сході України гинуть громадяни нашої Батьківщини, в Україні патріотизм повинен бути введений в ранг національно значимої і об'єктивно необхідної цінності, тому що він являє собою одне з найбільш глобальних людських почуттів, закріплених віками і тисячоліттями. Патріотизм поєднує в собі любов до своєї Вітчизни, за свій народ, гордість за його минуле і сьогодення, готовність до її захисту.
В суспільстві, що сформувалося і розвивається, засвоєння патріотичних цінностей і норм життя – це перш за все об'єктивний, керований процес. Патріотизм не закладений в генах, він явище соціальне за своєю природою і тому не успадковується, а формується.
Зміст патріотизму визначається духовним і моральним кліматом суспільства, традиціями, колективним досвідом попередніх поколінь.
Змістовною стороною формування патріотизму у нашому загальноосвітньому закладі є:
– Формування високих духовно-моральних принципів та громадянської відповідальності, відданості своїй Вітчизні;
– Формування здорового способу життя в учнів, профілактика алкоголізму, наркоманії, правопорушень і бродяжництва.
Визначення власних ціннісних орієнтацій, ставлення до своїх традицій і культури, минулого і майбутнього – все це стає не абстрактною теорією, а насущною проблемою сьогоднішнього дня.
Морально-патріотичне виховання учнів у виховній роботі нашої школи має свої цілі:
— підвищити рівень патріотичного розвитку школярів;
— забезпечити комплексний підхід до гармонійного розвитку школярів;
— підвищити ефективність виховання у дітей пізнавального інтересу до рідного краю, до своєї країни.
Проблема морально-патріотичного виховання є особливо актуальною в наш час, і тому є важливим виховання патріотизму у підлітків в школі та сім’ї.
Патріотизм (від гр. patriotes – Батьківщина) – любов до своєї Батьківщини, відданість своєму народу, гордість за свій народ, прагнення захистити його надбання, продовжити примноження його загальнолюдських і національних, морально-духовних цінностей. Як зазначав В.О. Сухомлинський, патріотизм як діяльна спрямованість свідомості, волі, почуттів діалектично пов'язаний з освіченістю, етичною, естетичною й емоційною культурою, світоглядною стійкістю, творчою працею. Виховання патріотичної свідомості, почуттів і переконань неможливо відокремити від складного цілісного процесу формування особистості.
Можна виділити щонайменше три різновидності патріотизму:
Етнічний патріотизм, що ґрунтується на почутті власної причетності до свого народу, на любові до рідної культури, до власної історії тощо. Цей патріотизм започатковується природою як відчуття родовидових ознак народу, що є вродженими. Ці ознаки розвиваються повноцінно, якщо дитина виростає у національно свідомій і національно-орієнтованій сім'ї, навчається в українській школі.
Територіальний патріотизм – ґрунтується на любові до того місця на землі, до місцевості, ландшафту, клімату тощо, де людина народилася. На думку Г. Ващенка, є всі підстави вважати, що любов до рідного краю, в першу чергу, заснована на ранніх дитячих переживаннях, захопленнях. Для людини, як, зрештою, і для деяких інших живих істот, рідним стає все те, що вона сприймає найперше, найраніше.
Державницький патріотизм. Якщо остаточною метою нації є побудова власної держави – її державне самовизначення, то головною метою виховання є розвиток у наших дітях державницького світогляду і державницького почуття – того вищого патріотизму, який ґрунтується на державній ідеології й пов'язується з поняттям громадянськості. Різні люди і різні народності на нашій землі йдуть до цього патріотизму різними дорогами, але приходять до спільного. В ідеалі – до нього повинні вести й етнічний та територіальний чинники, хоча етнічний патріотизм має тут значення вирішальне.
Сучасне розуміння патріотизму характеризується різноманітністю і неоднозначністю. Багато в чому воно пояснюється складною природою даного явища, багатим його змістом і розмаїттям форм прояву. Крім того, проблема патріотизму розглядається різними дослідниками в різних історичних, соціально-економічних і політичних умовах, залежно від особистої позиції, відношення до своєї Вітчизни, від використання різних сфер знань та інше.
Нація приходить до свого самоусвідомлення на основі віри в національні ідеали. Головним для нас є ідеал України – образ досконалого державного буття, який об'єднує українців.
В усі часи українська ідея була для нашого народу інтегруючою силою. Вона спонукала козаків до подвигів та до великої жертовності, гартувала волю і шліфувала світогляд наступних поколінь борців за нашу свободу, зокрема, в часи світових воєн, коли воскресала надія на визволення.
Українська ідея завжди була цілющим джерелом для нашої культури, мови, звичаїв. Саме її стійкість спонукала чужинців визнавати нас і устами Вольтера сказати: "Україна завжди змагала до незалежності".
Національна ідея в своїх загальних вимірах постає як синтез національних цінностей і опредмечується в кодексах, культурі та в світогляді українського народу.
Здійснення морально-патріотичного виховання у нашій школі ґрунтується на сукупності принципів, які відображають загальні закономірності і принципи виховного процесу і специфіку морально-патріотичного виховання підлітків. До їх числа відносяться:
1. обумовленість морально-патріотичного виховання розвитком суспільства і подіями, що відбуваються в ньому;
2. обумовленість змісту, форм і методів, засобів і прийомів морально-патріотичного виховання віковими і індивідуальними особливостями учнів;
3. діалектична єдність і органічний зв'язок між учбовим матеріалом і змістом позакласних і позашкільних заходів;
4. інтеграція морально-патріотичного виховання з іншими напрямами виховної роботи;
5. спирання на нові концепції організації і здійснення учбово-виховного процесу і на нове розуміння основних педагогічних понять;
6. спирання на позитивне в особі вихованця і створення сприятливої психологічної атмосфери в процесі педагогічної взаємодії;
7. координація взаємодії школи, сім'ї і громадськості в системі патріотичного виховання.
В арсеналі діяльності з морально-патріотичного виховання підростаючого покоління є багато засобів і методів впливу. Однак головне – це включення кожної особистості в конкретну діяльність з творення й примноження багатства і краси своєї Вітчизни.
Головними завданнями родинно-сімейного, морально-патріотичного виховання є гармонійний всебічний розвиток дитини, підготовка її до життя в існуючих соціальних умовах, реалізація її творчого потенціалу, формування у дітей морально-патріотичних цінностей з позиції добра, справедливості, правди, людяності, розуміння пріоритету виховання дітей у сім'ї та гуманних взаємин між членами кожної родини, важливості ролі сім'ї у житті суспільства, створення сприятливої трудової атмосфери в сім'ї, виховання національної свідомості і самосвідомості, культури поведінки в сім'ї, залучення до традицій родинно-побутової культури українців, активної участі у всенародних і сімейних святах.
Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Стаття 59 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ) покладає на батьків відповідальність за фізичне здоров'я і психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їх природних здібностей. Утримання своїх дітей до повноліття – це конституційний обов'язок кожного громадянина України.
Значну роль у вихованні школярів варто віднести спільним діям навчального закладу і сім'ї, ефективність яких залежить від особливостей організації роботи з батьками в сучасній школі.
Головними завданнями роботи нашого загальноосвітнього навчального закладу з сім'єю є:
- пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків;
- організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома;
- гуманізація змісту та форм роботи з сім'єю і взаємовідносин, педагоги-батьки.
Батьки та педагоги повинні стати партнерами, активними співучасниками великого творчого процесу виховання учнів, що дозволить реалізувати виховну мету загальноосвітнього навчального закладу. Морально-патріотичне виховання учнів у сім’ї має надзвичайно важливе значення для формування майбутнього громадянина нашої Батьківщини. Тільки тісна співпраця вчительського колективу та членів сім’ї може дати позитивний результат. Якщо в дитинстві дитина відчувала почуття жалості до іншої людини, радість від гарного вчинку, гордість за своїх батьків, захоплення від зіткнення з прекрасним подвигом, він придбав емоційний досвід. Тим самим будуть побудовані шляхи для асоціацій емоційного характеру, а це є основою, фундаментом більш глибоких почуттів, умовою повноцінного розвитку людини. Виховання патріота починається із самого близького для нього – батьків, рідного дому, вулиці, де він живе, школи.
Ось декілька порад батькам. Яким чином слід виховувати патріота своєї Батьківщини?
- Звертайте увагу дитини на красу всього що оточує його.
- Дайте уявлення про цінність різних професій.
- Разом з дитиною приймайте участь у праці з благоустрою та озеленення свого двору.
- Розширюйте власний кругозір.
- Вчіть дитину правильно оцінювати свої вчинки і вчинки інших людей.
- Обговорюйте з дитиною теми про свій родовід, про сімейні та народні звичаї, про Батьківщину, її героїв, культуру українського народу.
- Заохочуйте дитину в прагненні підтримувати порядок, зразково поводитись дома, у школі, з товаришами, в громадських місцях.
У нашому загальноосвітньому навчальному закладі проводиться ряд заходів із морально-патріотичного виховання учнів: уроки пам’яті, години спілкування, зустрічі з ветеранами ВВВ та учасниками АТО. Посвята в козачата у День Українського козацтва та Дня захисника Вітчизни. Нещодавно провели захід по відкриттю пам’ятних дошок загиблих односельчан: Г. Яруша в Афганській війні, та В. Крижаку, що загинув на сході України в антитерористичній операції. Доглядаємо за їх могилами. Проводимо тижні фізичної культури, фестивалі «Козацькі забави», «Мама, тато, я – спортивна сім’я», осінні ярмарки, виставки книг на патріотичну тематику та їх обговорення, конкурси малюнків, пісень, читання віршів. Проводимо урочисті лінійки, бесіди та заходи до Дня пам’яті героїв Крут та Голодомору. У школі працюють гуртки, які займають визначальне місце у морально-патріотичному вихованні наших учнів, це «Чарівна скриня», творче об’єднання «Нота», вокально-естрадний, театральний . Учні приймають активну участь у мітингу з нагоди Дня Перемоги. Також учні школи приймають активну участь і є призерами районних військово-патріотичних змагань «Козацький гарт», (Сокіл) «Джура».
Невід’ємною складовою морально-патріотичного виховання у школі є уроки «Захист Вітчизни». Новизною початку уроку є вітання: «Слава Україні!», на що учні відповідають: «Героям Слава!», виконання учнями Державного гімну України. Також особливості є в проведенні уроків фізичної культури: учні заходять до спортивної зали під козацький марш, вітання : «Слава Україні!», відповідь : «Героям Слава!», ставши у коло учні виконують козацьку пісню.
У школі проводиться волонтерська робота, яка є невід’ємною складовою морально-патріотичного виховання: збір коштів та продуктів харчування для учасників АТО, плетіння маскувальних сіток, допомога по господарству жителям села похилого віку, допомога учасникам ВВВ та вдовам, дітям війни, шефська робота з дитсадком, допомога дітям з багатодітних родин, допомога дітям-інвалідам, турбота та увага вчителям-пенсіонерам, вшанування традицій рідного села, виступи агітбригад, організація свят для жителів села, створюємо книгу “ Історія села ” , збираємо спогади очевидців історичних подій рідного села, доглядаємо за могилою воїнів-визволителів нашого села, організовуємо трудові десанти по догляду за територію школи, села, акції «Джерельце», «Чиста річка».
Патріотизм це відчуття гордості за свою Вітчизну, її історію, звершення. Це прагнення зробити свою країну красивішою, багатшою, міцнішою, щасливішою – в цьому національна гордість і гідність народу, згуртованого патріотичними відчуттями як цементом. Патріотизм як піднесене відчуття, незамінна цінність і джерело, найважливіший мотив соціальної значущої діяльності, найповніше виявляється в особі, соціальній групі, що досягла вищого рівня духовно-етичного і культурного розвитку. Дійсний, духовний в своїй основі патріотизм припускає безкорисливе, беззавітне аж до самопожертвування служіння Вітчизні.
Патріотичне виховання повинне гармонійно поєднуватися із залученням учнів до кращих досягнень світової цивілізації. Дана система повинна сприяти виробленню наступного мислення, прихильності своїй національній спадщині і усвідомленню його ролі і місця в світовому духовному розвитку, також пошані і відкритості до всіх інших систем і традицій. Тільки глибока і усвідомлена любов до своєї спадщини спонукає людину з повагою відноситися до відчуттів інших, бути небайдужим до трагедій Вітчизни і народу.
Ранкова фізична зарядка є також невід’ємною складовою морально-патріотичного виховання. Адже нашій державі потрібні здорові всебічно розвинені громадяни. Зарядку ми розпочинаємо о 8.15 із музичним супроводом. Мелодії ми підбираємо на українську, патріотичну тематику. Хочу вас просити щоб ви вплинули на дітей, пояснили їм значення фізичної зарядки щоб вони не запізнювались і були активними її учасниками.
Немає коментарів:
Дописати коментар